fbpx

Anyai kiégés? Így kerüld el!

anyai kiégés

Az anyai kiégés sajnos sokakat veszélyeztet, ezért a legfontosabb a megelőzés, az intő jelek mielőbbi felismerése. Nagyon sok ügyfelem, akivel dolgozom, arról panaszkodik, hogy folyamatosan fáradt, frusztrált, mert úgy érzi, hogy egész nap csak feladat-teljesítő, – rosszabb esetben – túlélő üzemmódban van.

Persze többekre jellemző egyfajta maximalizmus, teljesítménykényszer is: meg akarunk felelni egy általunk (vagy épp a külvilág által) felállított mércének.  Összességében azt látom, számos édesanya már nagyon a határon mozog, hogy teljesen kizsigerelje magát…  A blogon korábban írtam már a kiégésről és egy elég riasztó statisztikai adatot is megosztottam – ezt a bejegyzést itt tudod elolvasni.

Azt látom a hozzám forduló női ügyfeleimnél, hogyha szeretnének valamit elérni és ez nem sikerül, annak számtalan akadálya lehet. Ám nagyon sokszor az áll a háttérben, hogy egész egyszerűen már túlterhelték magukat és képtelenek plusz energiákat mozgósítani. Nem tudják, hova kapjanak, mit lehetne még másképp csinálni.

Alapvetően én úgy gondolom, hogy akkor tudunk egyáltalán dolgozni bármilyen változtatási-fejlődési célunkon, ha ahhoz megfelelő mentális és fizikai állapotban vagyunk.  Sokkal több mindent és sokkal rövidebb idő alatt meg tudunk valósítani, amikor mi magunk jó formában vagyunk. Az anyai kiégéshez vezető útról az alábbi elmélet alapján adok most egy rövidebb ismertetést és remélhetőleg egy cselekvési tervet is a kezedbe!

ANYAI KIÉGÉS – FIGYELJ AZ INTŐ JELEKRE!

Két évvel ezelőtt részt vettem Lucy Ryan coach, tréner, plenáris előadó, szerző egész napos Pozitív pszichológia a gyakorlatban című workshopján, ahol az alábbi zónákról tanultunk. 

1. TÚLÉLŐ ÜZEMMÓD ZÓNA

Az első zóna, ami a kiégés felé a sodor az ún. a túlélő üzemmód zónája. Nagyon sok mai nőre jellemző, hogy tújhajszolja magát, akár kisgyerekkel van még otthon vagy akár már visszatért a munka világába és nem is tudja, hogy hányfele szakadjon. Itt csak veszítjük folyamatosan az energiát és ez kiégéshez vezethet, ha nem állítjuk meg a lejtmenetet. 

2. KIÉGETTSÉGI ZÓNA

Ha a túlélő üzemódban nem húzzuk meg valamilyen módon a vészféket, nem vesszük időben észre, vagy nem tesszük meg azokat a lépéseket,  amelyek helyrebillentenék az egyensúlyt, akkor a kiégettségi zónában kötünk ki. 

Nagyon sokan például konzultációra is úgy jönnek hozzám, hogy szeretnének kiegyensúlyozottak lenni és helytállni minden életszerepükben: anyaként, feleségként, dolgozó nőként és persze az otthoni teendőket se felejtsük el (házimunka, főzés, ügyintézések). Ám legtöbbször ebből a burnout-os fázisból indítanak a hozzám fordulók.

És innen képtelenség  akkorát ugrani, hogy azonnal szárnyalni tudjunk! Ugyanis ott van a kettő között egy harmadik zóna, amit úgy hívunk, hogy töltekező zóna.

3. TÖLTEKEZŐ ZÓNA

A túlélő üzemmódban magyarán meg kell állnunk és töltekeznünk kell, hogy elkerüljük az anyai kiégést.  Mielőtt te nagy eredményeket, nagy változtatásokat szeretnél az életedben, neked magadnak olyan állapotban kell lenned fizikálisan és mentálisan, hogy képes legyél ezen dolgozni, ezért tenni, ebbe energiát fektetni. Ha nincs miből energiát merítened, akkor nem fogsz előrehaladni. 

4. SZÁRNYALÁS ZÓNA

Ez a negyedik zóna, amikor minden klappol, jól érezzük magunkat a bőrünkben, kis energiabefektetéssel is jó eredményeket tudunk elérni. Fontos tudni azonban, hogy természetesen nem lehetünk folyamatosan  a  kiegyensúlyozott, szárnyaló negyedik fázisban sem. Mert egy idő után, ha valamihez hozzászokunk, abba belefásulunk, elunjuk, motivációt vesztünk.

Mindannyiunknak kellenek az új élmények és kihívások az életben. Tehát, az is szemfényvesztés, hogy lehet állandóan ezer fokon pörögni. Hiszen amikor elérünk egy adott célt, akkor ott már nem érezzük, hogy tennünk kell érte, hogy plusz energiák mozgósítására van szükségünk.

Amikor ebben a zónában vagyunk, akkor ideje új célokat keresünk, amin lehet újra dolgozni. Ilyen az emberi természet. A másik fontos dolog, hogy a szárnyalás is fárasztó.  Amit egyébként úgy érzünk, hogy  jó nekünk, azt hajlamosak vagyunk túlpörögetni. Pedig arra is szükségünk van, hogy olykor megálljunk, megpihenjünk.

Akkor is, amikor úgy érezzük kerek az élet és minden megy a maga útján. Pontosan azért, hogy ne jussunk el abba a szakaszba, amikor már túlhajtjuk magunkat és elindulunk a kiégéshez vezető lejtőn. Tehát a négyes zónából (Szárnyalás) is át lehet lépni az egyesbe (Túlélő üzemmód) , hogyha nem figyelünk oda.

ANYAI KIÉGÉS MEGELŐZÉSE – ÖSSZEGZÉS

Nézzük még egyszer az elmélet lényegét. Amikor túlhajtod magad – ez az első fázis, a túlélő zóna – és nem vigyázol, akkor bekerülsz a kiégettségi zónába, ez a második zóna. Ebben az esetben a harmadikba, az újratöltekezősön kell átjutnod ahhoz, hogy a negyedikbe, a szárnyaló zónába kerülhess.

Vagyis egy nagyon negatív, nagyon alacsony energiaszintű zónából nem tudsz azonnal a szárnyalóba kerülni, előbb töltekezned kell.  Ez az, amit tudomásul kell vennünk, amikor csak hajtjuk és hajtjuk a napi mókuskereket és ezt felejtik el sokan. Inkább nem foglalkoznak ezzel vagy nem gondolkoztak még ezen.

Sok egyéb tényező mellett ez is egy magyarázat lehet például arra, hogy miért van az, hogy nekiugrasz egy tervnek, egy célnak, egy változtatásnak az életben és azért nem sikerül eredményeket elérned, mert túlságosan energia,- és motivációvesztett vagy. 

HOGYAN TOVÁBB?

Kérlek, gondolkodj most el ezen, vajon most melyik fázisban vagy? Mert a legfontosabb üzenet, hogy elkerülhető a kiégés, ha már akkor elkezded újratölteni magadat, amikor észreveszed, hogy sok a teher rajtad és túlhajtod magad. Ha megtanulsz megállni, nemet mondani, elengedni dolgokat, határokat szabni a saját mentális és fizikai egészséged védelmében.

Nem szabad megvárnod, hogy elérjen az anyai kiégés!  Ahogy olvashattad a bejegyzésben, minden zónának megvannak a konkrét jellemzői, hogy ott mi történik velünk lelkileg, milyen állapotban vagyunk, milyen energia szinten működünk. Ismerd fel ezeket a jeleket! Ekkor megláthatod, mik azok a beavatkozási pontok, amik segíthetnek neked megtartani az egyensúlyt és megelőzni a kiégést. 

Remélem hasznosnak  tartottad a cikket és ad néhány gondolatot neked, hogy figyelj magadra és vedd észre az anyai kiégés jeleit. Ha úgy gondolod, másnak is hasznos lehet ez az írás, kérlek oszd meg ismerőseiddel! Köszönöm!

Túl sok a stressz az életedben? Szeretnél türelmesebb, kiegyensúlyozottabb lenni? Tarts velem a Lelki egyensúly – stresszkezelés-dühkezelés online kurzuson! Hamarosan indul a jelentkezés. 

A szerzőről

Domokos Kata vagyok, Life,- business és karriercoachként, üzleti mentorként  2016 óta segítem női ügyfeleimet abban, hogy megteremtsék azt az életet, amire vágynak.

Hiszem, hogy lehetséges kiteljesedni, felszabadultan élni elfoglalt nőként – család, munka mellett is!

Abban támogatom ügyfeleimet, hogy megteremtsék az egyensúlyt az életszerepeik között és ne kelljen választaniuk aközött, hogy jó anyák, jó társak vagy épp jó munkaerők legyenek. Hiszen mind arra vágyunk, hogy teljes életet élhessünk!

Szívügyemnek tekintem, hogy ezen az úton segítsem a hozzám fordulókat:  online tanfolyamokon, előfizetői klubomban, egyéni konzultációk, csoportos workshopok és elóadások keretében támogatom a tudatos nőket abban, hogy elérjék a vágyott céljaikat és kiteljesedhessenek életükben.

LETÖLTHETŐ ÚTMUTATÓ 15 LÉPÉS A LELKI EGYENSÚLYÉRT

Milyen témák érdekelnek? Válassz kategóriát!

MARADJ VELEM!

Heti hírlevél stresszkezelés, időbeosztás, asszertív kommunikáció témában. AJÁNDÉK minden feliratkozónak: 

10 DB TERVEZŐ A SZERVEZETTEBB MINDENNAPOKHOZ

%d bloggers like this: