fbpx

A fókusz fenntartása – 5 perces gyakorlattal

a fókusz fenntartása

A fókusz fenntartása hosszú távon sokak számára igazi kihívás.  Ha te is gyakran érzed, hogy csak egy helyben toporogsz és nem igazán haladsz a céljaid felé, mert mindig közbejön valami és eltérít a megvalósítás útjáról, akkor próbáld ki ezt az egyszerű gyakorlatot. 

Mindössze napi öt percre van szükséged hozzá és látni fogod az eredményét már pár héten belül.

Maga a gyakorlat egyszerű lesz, ugyanakkor arra kérlek, hogy vedd komolyan és végezd el két-három héten keresztül minden egyes nap.

A FÓKUSZ FENNTARTÁSA – 5 PERCES GYAKORLATTAL

 

 

NÉHÁNY SZÓ A RETIKULÁRIS AKTIVÁLÓ RENDSZERRŐL

A retikuláris aktiváló rendszer felelős agyunkban az éberség és a figyelem szabályozásáért. Agyunknak ez a része szűri azt a mérhetetlen mennyiségű adat és információhalmazt, ami minden egyes nap áramlik felénk. Feladata, hogy a számunkra fontos információt előtérbe, a lényegteleneket pedig háttérbe helyezze.

Amikor azonban túlhajszolt vagy, túl sok mindennel foglalkozol egyszerre – és ez a család és munka között között folyamatosan egyensúlyozó nők esetében ugye nem ritka jelenség – akkor azért sem haladsz előre, mert a retikuláris aktiváló rendszered nem tudja pontosan, hogy mire is fókuszáljon igazából.  Magyarán szólva kell adni neki egy inputot (vagyis egy célmeghatározást), hogy mire kell irányítania a figyelmedet. 

Ahhoz, hogy agyadnak ezen része megtanulja, rögzítse, mi is a pontos irány, időre van szükség. Mondhatjuk úgy, hogy edzened kell a retikuláris aktiváló rendszeredet, akár a többi izmodat a testedben, hogy megerősödjön. 

5 PERCES GYAKORLAT A FÓKUSZ FENNTARTÁSÁRA

A következőkben bemutatom azt a gyors, egyszerűen elvégezhető gyakorlatot, ami segítségedre lehet a fókusz fenntartásában. Kérlek, hogy vegyél elő egy post-it tömböt és tollat. 4 kérdést kell felírnod a post it tömb legfelső lapjára.

  1. Mi az elsődleges célom most? 

  2. Mi az az egy dolog, amit megteszek ma azért, hogy dolgozzam ezen a célomon? 

  3. Miért fontos ez a cél/feladat nekem? 

  4. Kivé kell válnom, hogyan kell viselkednem/cselekednem, hogy ezt a célomat elérjem? 

 

MIÉRT EZ A 4 KÉRDÉS? 

Nézzük meg picit közelebbről, miért is kell ezeket a kérdéseket minden egyes nap feltenni (és persze megválaszolni magadnak). A fókusz fenntartásához nélkülözhetetlen annak meghatározása, hogy pontosan mire is kell most figyelemet/erőt/időt/energiát fordítanunk. Vagyis meg kell határoznunk a célunkat, amin éppen dolgozunk.

Mivel éppen a retikuláris aktiváló rendszeredet próbáljuk kicsit megedzeni, ezért fontos, hogy egyszerre csak egy főbb célt határozz meg. Később, pár hét elteltével, ha már bevett szokásoddá válik a napi 4 gyors kérdés megválaszolása, több párhuzamos célt is meghatározhatsz akár. 

A “minden nap egy lépés” elvét követve (még ha kis lépések is ezek) biztosíthatod a haladást, ezért kérem tőled a második kérdésben, hogy határozz meg feladatot magadnak az adott napon a célod elérése érdekében.

A harmadik kérdésnél választhatsz aközött, hogy a konkrét célodhoz kapcsolódóan,vagy akár az azt szolgáló napi feladatodhoz kötődve fogalmazod meg a kérdésedet. Ha tudod és szem előtt tartod, hogy miért is lényeges, fontos számodra, amit szeretnél elérni, akkor tudatosíthatod, hogy még ha lesznek is nehéz napok, megéri neked minden erőfeszítés. 

A fókusz fenntartásához tudatában kell lenni annak is, hogy valójában nem csak a napi konkrét feladat és cselekvés, hanem saját személyes fejlődésed is eleme a célhoz vezető útnak. Nem csak a  cselekedeteiden, hanem a hozzáállásodon, szemléletmódodon, gondolkodásmódodon is változtatnod kell. Látnod kell, miben kell fejlődnöd, miben kell hinned ahhoz, hogy elérd a céljaidat. 

HOGYAN HASZNÁLD EZT A GYAKORLATOT A FÓKUSZ FENNTARTÁSÁRA? 

Arra kértelek, hogy a fenti négy kérdést egy post it tömb legfelső lapjára írd fel. Most tépd le ezt a felső lapot és tedd egy olyan helyre, ahol szem előtt tarthatod. Készíts elő egy kis füzetet és minden nap válaszolj írásban a kérdésekre.

Mivel a kérdések már megvannak, azokat természetesen nem kell mindig leírnod, elég 1-2-3-4 jelölést használni. Ha szeretnéd, a füzet elejébe írd bele egyszer a kérdéseket, hogy ott is meglegyenek. Ha dolgozol, a laptopod tetejére helyzed a post-itot minden munkanapod végén, hogy másnap ezzel a négy kérdéssel induljon a munkaidőd. Tudnod kell mi a fókusz, mi az irány, mire kell figyelned az adott napon.

Ezzel persze azt is meghatározod magadnak, hogy mi nem kerül most fókuszba! Ez is egy fontos elköteleződés. És segít megelőzni a szétforgácsolódást is!  Jól tudom, hogy a fókusz fenntartása tudatosságot, kitartást, következetességet igényel.

Remélem, hogy ez a gyakorlat neked is segít majd ebben. Ha többre vágysz, ajánlom figyelmedbe a 90 napos Céltervezőmet, mellyel 90 napon átfogom a kezedet, hogy elérd a céljaidat, amiket kitűzöl magadnak!  

A szerzőről

Domokos Kata vagyok, Life,- business és karriercoachként, üzleti mentorként  2016 óta segítem női ügyfeleimet abban, hogy megteremtsék azt az életet, amire vágynak.

Hiszem, hogy lehetséges kiteljesedni, felszabadultan élni elfoglalt nőként – család, munka mellett is!

Abban támogatom ügyfeleimet, hogy megteremtsék az egyensúlyt az életszerepeik között és ne kelljen választaniuk aközött, hogy jó anyák, jó társak vagy épp jó munkaerők legyenek. Hiszen mind arra vágyunk, hogy teljes életet élhessünk!

Szívügyemnek tekintem, hogy ezen az úton segítsem a hozzám fordulókat:  online tanfolyamokon, előfizetői klubomban, egyéni konzultációk, csoportos workshopok és elóadások keretében támogatom a tudatos nőket abban, hogy elérjék a vágyott céljaikat és kiteljesedhessenek életükben.

LETÖLTHETŐ ÚTMUTATÓ 15 LÉPÉS A LELKI EGYENSÚLYÉRT

Milyen témák érdekelnek? Válassz kategóriát!

MARADJ VELEM!

Heti hírlevél stresszkezelés, időbeosztás, asszertív kommunikáció témában. AJÁNDÉK minden feliratkozónak: 

10 DB TERVEZŐ A SZERVEZETTEBB MINDENNAPOKHOZ

%d bloggers like this: