“TO DO LISTA- az meg minek? Úgysem használom!” Többször belefutottam már abba a kijelentésbe az utóbbi időben, hogy az időgazdálkodási zavarok felszámolásához jól bevált kellékként használt TO DO listák igazából feleslegesek, mert csak frusztrálják az embert. Hisz ott a nyomás rajtunk, hogy mennyi mindent meg kellene tenni és miközben egyre inkább azt érezzük, hogy elveszünk feladatok, intéznivalók tengerében. Ha te is kisgyermekes anya vagy, gondolom tudod, miről beszélek.

Vajon igaz lehet ez az állítás? Nézzük meg ezt egy picit közelebbről. 

TE MILYEN TÍPUS VAGY? 

Hogy számodra hasznos lehet-e egy to do lista, az leginkább attól függ, hogy alapjáraton milyen típus vagy. Attól függ, mire is használnád, hogyan állsz a listákhoz általában.

Én is látom, ahogy anyukákkal dolgozom együtt, hogy igenis vannak olyan típusok, akiknek valóban nem passzol igazból ez a listázós módszer. Nincs is ezzel semmi gond, mert létezik ezer más technika, amivel mégis javíthatunk időgazdálkodásunk hatékonyságán, akkor is, ha a to do listáktól egyébként csak a hideg ráz ki. 

Elfogadhatjuk, hogy bizony léteznek olyan emberek, akikre tényleg ellenkezdő hatást gyakorol, ha leírva látják a teendőiket. Mert az írott szó ugye a tudatalattink szerint is szent és bizony szentségtörés az, ha nem indul be a pipagyártás azon a bizonyos listán. Egyszerűen frusztrálja őket, nyomás alatt érzik magukat.

Pedig egyébként igazán kéjes élvezet a vastag piros filctollunkkal kihúzni az egyes tételeket DONE. Szinte megkönnyebbül az ember. Már aki, persze. De pont erről beszélek. Ha neked nem dobog hevesebben a szíved ettől az élménytől (vagy attól, ha rá gondolsz), akkor lehet, te tényleg nem vagy ilyen listagyáros típus. És nagyon fontos, hogy ezt felismerd, elfogadd és keress olyan módszert, ami számodra működőképes lehet a hatékony időbeosztásod kialakításában.

 

ÉS MI A HELYZET A LISTAGYÁROSOKKAL? 

Ott vannak azok az anyukák, akik egyébként mindent listáznak. Lista lista hátán van az otthonukban: a hűtőszekrényen, a komodón, a tárcájukban. Nekik egy gondjuk van, hogy ilyen vagy olyan okok miatt mégsem végeznek az egyes tételekkel.

Mert hiányzik belőlük a következetesség, a kitartás, a lelkesedés, nevezzük is bárhogy a gátló tényezőket.

Bezavarhatnak a külső körülmények is (elsodor az élet, közbejön valami), ám legtöbbször belső okokat látok, amikor időmenedzsment témában megkeres valaki, hogy együtt dolgozzunk a jobb időbeosztás kialakításán vagy a hatékonyság javításán.

Elsőként tehát érdemes megnézni, mi áll a to do listák pipáinak az útjában!

Valóban a a körülmények lehetetlenítették el azt, hogy a listát “kivégezzük”, avagy csupán a könnyebbik végén fogjuk meg a dolgot… lehet csak ráfogtuk valamilyen külső tényezőre. Fő az őszinteség, legalább önmagaddal szemben!

Tudom, hogy elismerni a saját felelősségünket nem épp kellemes. Lássuk inkább, hogyan tudnád mégis tartani magad a listádhoz! 

 

A TITOK: RANGSOR ÉS IDŐZÍTÉS

A to do listák nagy titka szerintem a rangsor állítása és az időzítés. Néhány tipp ehhez:

  1. Nézd meg a listát, egyszerre hány dologba szeretnél belekapni?

  2. Gondold át, vajon mindre lesz időd, kapacitásod? 

  3. Legyél tisztában a teljesítőképességed határaival!

  4. Nézd meg a naptárban, milyen fix programok várnak rád a héten.
  5. Lesz-e más, akire számíthatsz, mennyit dolgozik a párod a héten, át tud-e menni a nagymama, ovis/iskola szünetekben legtöbbször az anyukák egyedül vannak a gyerekekkel, van-e beteg gyerek otthon stb.

  6. Gondold ki és írd be a to do listádra, hogy egy-egy tétel megvalósításához mennyi időre van szükséged.

  7. Használj időzítőt, mérd le próbáld ki, az egyes tevékenységek mennyi időt tesznek ki. Pl. mennyi ideig tart egy adag ruha kiteregetése, kivasalása, mennyi idő a reggeli készülés a gyerekekkel)
  8. Amihez lehet, írj be határidőt is.

  9. Ha vannak egyszerre végezhető, összefüggő tételek, csináld meg őket együtt (tömbösíts).

  10. Rugalmasan- időráhagyással tervezz, sose sűríts bele szorosan mindent a napáradba. Így ha mégis közbejön/borul valami, akkor is marad mozgástered. 

 

NÉHÁNY KEDVELT MÓDSZEREM A TO DO LISTÁKHOZ

Még néhány ötlet, ami hasznos lehet, hogy működjenek a to do listáid. 

  1. Ilyen például, a reggeli energiaszint-mérés: ha nyúzottan, rossz hangulatban, bal lábbal kelsz, ha éjszakáztál a beteg gyermekeddel, vagy többször keltél éjjel a kisbabádhoz és kialvatlan vagy, ismerd fel és fogadd el, hogy ez egy laza, kímélős nap lesz. Kell ilyen is, nem lehet mindig 110%-ön pörögni. Ám vannak napok, amikor már reggel buzog bennünk a tettvágy, az energia: nos ezeket az alkalmakat kell megragadnunk, hogy csúcsra járassuk kapacitásunkat és serceghet a kezünk alatt a vastagon fogó piros filctollunk.

  2. Az is egy jól működő technika, annak érdekében, hogy ne vállaljuk túl magunkat, ha kijelentjük, hogy ma csak három dolgot fogok elvégezni, de azt a-tól z-ig nem félig, nem ímmel-ámmal, tessék-lássék módon, hanem teljesen. Ha egy húszas listát összeraksz így magadnak, egy hét alatt végzel is az egésszel. S azért húsz tétel nem kevés.

  3. Sokaknak beválik, ha reggel amikor még nem havazódnak el a teendőikkel nem rakódnak rájuk plusz feladatok, előveszik a listát és azonnal nekiugranak néhány tételnek, amíg még frissek és lendületben vannak. Az egész napi energiaszinten nagyot dob, ha sikerként könyvelhetünk el már a reggeli órákban egy-egy elvégzett feladatot, egy lebonyolított telefonhívást, egy válaszra váló e-mailt.

  4. Ami még segít, ha tudatosan figyelsz az időrabló tevékenységeid tetten érésére és kiiktatására is.

  5. Beszélhetnénk a delegálásról is, mert ugye az is igaz, hogy egyedül az édesanyáknak kell megváltaniuk a világot és hogy mindig minden ponton nélkülözhetetlenek, csak ők tudnak valamit elvégezni. (Szemetest kivinni, gyermeket fürdetni, pelenkázni, feladni egy csekket és sorolhatnám…) 

Szóval summa summárom, azt gondolom, hogy a megfelelő segédtechnikákkal alátámasztva a to do listák igenis tudnak működni, kérdés, mit teszel meg érte, mit próbálsz ki és ültetsz át a gyakorlatba minél előbb. Ha belevágnál, hozz egy papírt és tollat és írd meg újra a to do listádat a fenti tippeket is felhasználva. Remélem így könnyebb lesz a megvalósítás! Mindent bele! 🙂 

TARTS VELEM A KÖVETKEZŐ 10 HETES IDŐVARÁZS ONLINE TANFOLYAMON, ahol kialakítjuk a kisgyerekes mindennapokban jól működő rutinokat, időbeosztást a családodra szabva. 

%d blogger ezt szereti: