Vajon hogyan állj fel a padlóról, ha úgy érzed erőd végére értél, vagy épp minden összeesküdött ellened? Miért is írok most erről? Azt tapasztalom, ahogy édesanyákkal beszélgetek, hogy bizony az otthonlét egy kisbabával vagy egy kisgyermekkel sok esetben mind érzelmileg mind fizikailag megterhelőbb egy nő számára, mint dolgozó nőnek lenni. Azaz reggel elmenni otthonról, felnőtt emberek között szellemi munkát végezni, nyugodtan ebédelni, majd a munkaidő végeztével jöhet a jól megérdemelt pihenés. Mind tudjuk, hogy az anyaságban nincs pihenőidő, nincs szabadság. A helyzet persze fokozódik, amikor dolgoző nő és édesanya is vagy ebben! Éppen ezért meg kell találnod azokat a nálad is jól működő módszereket, amik abban segítenek, hogy összekapd magad, ha úgy érzed, túl sok a teher rajtad és padlóra kerültél. Ebben szeretnék most segíteni. Hozok 5 olyan módszert, amiket kipróbálhatsz és remélem ki is próbálod őket!  🙂 

5 LÉPÉS, HOGYAN ÁLLJ FEL A PADLÓRÓL

 

 

1. LÉGY ŐSZINTE!

Az első lépés, hogy felismerd és elismerd, hogy éppen mi zajlik benned. Sok ügyfelemnél látom, hogy megpróbálják elbagatellizálni a helyzetet, vagy épp régi jó “bölcsességeket” húznak elő a tarsolyukból. “Á, ez semmiség..” “Más is kibírta, én is kíbírom.” “Ezt vállaltam, csinálnom kell.” Vagy épp… “ez az anyasors”. 

Igen, lehet ilyen mondatokat szajkózni, de én azt szeretném, ha nem áldozatnak éreznéd magad, aki beletörődik a sorsába, hanem keresd a megoldásokat, amik segítenek, hogy édesanyaként is topon legyél, virulj, jól érezd magad a bőrödben. Hidd el, a megoldás sokszor a fejedben van!

De ehhez legelőször is fel kell vállalnod, hogy ez ahz időszak/helyzet most nehéz neked, erőd végére értél, padlóra kerültél. 

Azt is látom, hogy a kimerültség miatt sokan türelmetlenül, idegesen kezelik az édesanyák a mindennapok kihívásait, amik egyébként frissen, üdén valószínűleg be sem nyomnák a piros gombot náluk. Aztán jön az önvád és bűntudat:  “hát milyen anya vagyok én???”. Kérlek, ne ostorozd magad. Mindig lehet újrakezdeni. Biztos vagyok benne, hogy soha nem ártanál szánt szándékkal a gyermekednek, tudom, hogy a legjobbat akarod neki adni mindig mindenből!

Kérj bocsánatot, ha valaki megbántottál, ismerd el, hogy nehéz időszakod van. Beszélj erről a pároddal. Sőt, már az egészen kisgyermekek is megértik, ha őszintén beszélsz arról, hogy neked most nehéz, fáradt vagy, de igyekszel türelmesebb lenni vele, hiszen nagyon szereted őt. 

 

 

2. EZ IS ELMÚLIK

Az előbb említettem azokat a “mantrákat”, amiket a nehéz pillanatokban rendszerint megerősítesz magadban. Gondolj csak bele, mi lenne, ha kicserélnéd ezeket a korlátozó (és önbeteljesítő…) gondolatokat előrevivő, megoldásfókuszú gondolatokra? Tényleg hiszek abban, hogy a megoldás a fejedben gyökerezik. Ez tehát egyfajta gondolati átkapcsolás. “Igen, vannak nehézségeim, de dolgozom rajta, keresem a megoldást, hogyan lehetne könnyebb, hogyan kaphatnék újra erőre?” Ez nagyon fontos lépés abban, hogyan állj fel a padlóról!

Miket próbálhatsz ki? 

“Máskor is voltak nehézségeim, akkor is megoldottam őket, most is megoldom majd.”

“Szebb napok várnak ránk!”

“Holnap már jobb lesz.”

“A felhők fölött mindig kék az ég!

Ne érts félre, ez nem azt jelenti, hogy arra kérlek, hogy örömtáncot lejts vagy örvendezz a nehézségeknek! A gondolati átkapcsolás – ha szeretnéd hívhatod átkeretezésnek is – pusztán annyit tesz, hogy önmagadat nem sanyargatod azzal, hogy azt hajtogatod magadnak, hogy innen nincs kiút, még az ág is húz… Inkább próbálj meg pozitív szemlélettel hozzáállni a dolgokhoz.

Nagyon sok édesanyával dolgozom ezen a témán és hihetetlen, milyen ereményeket érnek el pusztán már azzal is, hogy másképp tekintenek a mindennapok kihívásaira! 

 

3. NEGATÍV SPIRÁL MEGTÖRÉSE

Ami segíthet abban, hogy hogyan állj fel a padlóról, az pl. az még, ha megtanulod a gondolataid negatív spirálját megtörni. A te döntésed, hogy milyen gondolatoknak adsz teret a fejedben. Ha felismered, hogy kezdenek begyűrűzni a csak a mindenben rosszat látó, kilátástalanságot előrevetítő gondolatok, akkor állíts meg ezeket! Igen, lehetséges megálljt parancsolni a negatív gondolatoknak.

Sötét napokon ugyanis minden nehézséget felnagyítva látunk. Apróságokból is eget rengető problémát generálunk, mert felfújjuk a dolgokat. 

Jó azt felismerni és tudatosítani, amikor igazából semmi katasztrófa nem történt, csupán nem sikerült valami, bal lábbal keltünk, rossz a kedvünk, rossz passzban vagyunk, rossz időszakot élünk. Ez ennyi és semmi több. Nem kell belemagyarázni, hogy az égiek is összeesküdtek ellenünk. 

Ha elveszíted a türelmedet a gyermekeddel, az csak annyit jelent, hogy abban a pillanatban, vagy abban az időszakban nehezebben kezeled a feszültséget és könnyebben elveszted a fejedet. Vagyis ezen kell dolgoznod. És semmiképpen sem jelenti azt, hogy rossz anya vagy!

 

4. AZ OPTIMIZMUS TANULHATÓ

Lehet, hogy te sem vagy született optimista. Én sem vagyok az. Jó hír, hogy a pozitív szemlélet tanulható, készség szintre fejleszthető. Különösen fontos, hogy figyelj a gondolkodásmódodra, szemléletmódodra, ha alapvetően inkább pesszimista beállítottságúnak vallod magad.

Gondolj most egy picit arra, hogy te milyen típus vagy? Gondolj a korábbi élettapasztalataidra, hogyan álltál eddig a nehézségek elé? Lebénítanak? Félelemmel tölt el a jövőképedre gondolni ilyenkor? Bezárod magad a csigaházadba vagy ki tudod beszélni magadból, ha valami nem klappol az életedben? Kész vagy beleállni a változásokba, ha változtatnod kell, hogy kilépj egy érzelmileg, lelkileg megterhelő helyzetből? 

Gondolj arra, hányszor volt oktalan a félelmed?  Van-e jó tapasztalatod abban, hogy ha megráztad magad és felálltál a padlóról? Érezted esteleg olyankor, hogy igenis a kezedben van az életed alakítása?

Te döntöd el, milyen életet szeretnél és te tudsz lépéseket tenni, hogy olyan életet teremts magadnak. És ami fontos, sosem vagy egyedül ebben. Az anyatöltő csoportban is azon dolgozunk, hogy formáljuk a szemléletünket, hogy elhiggyük, hogy a kisgyermekes lét nehézségei ellenére is tudunk boldog, kiegyensúlyozott életet élni, ha a fejünkben a helyükre rakjuk a dolgokat! 

 

 

5. KITARTÁS!

Lehet, hogy most végre elkezdesz hinni magadban. Nagyon örülnék neki. 🙂 És szeretném azt is, ha ez így van, hogy ez a lelkesedés kitartson, ne fogyjon el. Folyamatosan gyakorolnod kell, minden pillanatban, hogy ha bármilyen nehezítő körülmény, kihívás merül fel, kitarts abban, hogy beleállsz és megoldod. Nem kell erősnek lenni! Dehogy kell. Tudom én, hogy jó néha picit sajnálni magunkat, nyalogatni a sebeinket. Sőt sírni is jó! Felszabadító! Ajánlom is, hogy sírj, ha sírnod kell sose fogd vissza magad!

De arra is kérlek, ha enyhül a feszültség, emeld fel a fejed. Tekints előre. Keresd a megoldásokat: most mi segítene? Hogyan tudom ezt megoldani? Kik tudnak benne támogatni? 

  • Kezdj el hálanaplót vezetni, vagy írj sikernaplót. Minden nap rögzítsd, aminek örültél, amire büszke vagy, ami jól ment! Nincsenek szabályok, találd ki, neked mi segítene pozitívabban szemlélni a zajló életedet!
  • Elmeürítés – ez is egy szuper technika. Csak fogj egy üres lapot és írd ki magadból a feszültséget, a bánatot, a félelmeket, a kérdéseidet. Nem kell időkorlát sem, írj csak, ahogy jönnek a gondolataid. 

 

STRESSZKEZELÉSI ÉS DÜHKEZELÉSI TECHNIKÁKAT SAJÁTÍTHATSZ EL A LAZULJ ANYU KURZUSON IS! HA ÉRDEKEL EZ A TÉMA, TARTS VELÜNK, AMIKOR LEGKÖZELEBB INDUL A TANFOLYAM! 

 

Remélem ezek a gondolatok adnak neked is valami kapaszkodót, hogyan állj fel a padlóról, amikor úgy érzed, minden összejött. Szeretném, ha a borús pillanatokban, időszakokban is megállnál, figyelnél magadra, magadba. Lassulj le, adj időt magadnak! Próbálj rendszeresen befelé figyelni, monitorizálni magad. Kérdezd meg magadtól: most mit érzek, mit gondolok azzal kapcsolatban, ami körülöttem történik? Figyeld a gondolataidat, irányítsd őket pozitív irányba. 

 

Ha hasznosnak találod az írásomat, megköszönöm, ha megosztod, legyen ez gondolatébresztő más édesanyáknak is, akik talán épp most érzik a padlón magukat! 

 

%d blogger ezt szereti: